האם לחץ כרוני מתמשך יכול לשנות את קו המותניים שלכם?

למה זברות לא סובלות מאולקוס?

לפי ד"ר רוברט ספולסקי מאוניברסיטת סטנפורד, הזברות מבלות את ימיהן במרעה שבסוואנה עד שמגיע אריה. אז הן רצות כמו מטורפות עד שאחת מהן נתפסת ובעוד האריה סועד את סעודתו הן חוזרות לרעות במרעה. רגיעה-מתח פתאומי-רגיעה. לכן אין להם אולקוס.

לחץ, או סטרס בשמו הלועזי, הוא חלק בלתי נפרד מאורח החיים המודרני שלנו. לחץ מתמשך גורם לשרשרת של תגובות גופניות שפוגעות בבריאות שלנו וב Well Being שלנו.

רוצים להבין איך זה קורה? צפו בוידאו (לכתוביות בעברית לחצו על הגדרות ובחרו "עברית" ויש גם תמלול בהמשך)

לומדים למבחן? מנסים לעשות יותר מדי בזמן העומד לרשותכם? לחץ הוא תחושה שכולנו חווים במצב של אתגר או עומס. אבל זה יותר מסתם רגש. לחץ, הוא תגובה  גופנית מחווטת שנעה דרך כל הגוף שלנו.

לטווח קצר לחץ יכול לעזור אבל כשהוא מופעל לעתים קרובות או לזמן ארוך מדי, תגובת ה"הילחם או ברח" הפרימיטיבית שלכם לא רק משנה את המוח שלכם, היא גם פוגמת בהרבה איברים ותאים בגוף שלכם.

בלוטת האדרנלין שלכם משחררת הורמוני לחץ כגון קורטיזול, אדרנלין ונור-אדרנלין וכשההורמונים האלה נעים בזרם הדם שלכם, הם מגיעים בקלות לכלי הדם וללב שלכם.

אדרנלין גורם ללב שלכם לפעול מהר יותר ומעלה את לחץ הדם שלכם. לאורך זמן הוא גורם ללחץ דם גבוה. הקורטיזול יכול גם לגרום לציפוי הפנימי של כלי הדם – האנדוטל –  שלא לתפקד באופן נורמלי. מדענים יודעים היום שזה שלב מוקדם בהפעלת התהליך של טרשת עורקים או בניית רובד כולסטרול בעורקים שלכם.

יחד, השינויים האלה מגבירים את הסיכוי שלכם להתקף לב או שבץ.

כשהמוח שלכם חש לחץ הוא מפעיל את מערכת העצבים האוטונומית שלכם. דרך רשת זו של חיבורים עצביים, המוח הגדול שלכם משדר לחץ למערכת העצבים של המעיים שלכם.   חוץ מלגרום לפרפרים בבטן שלכם, חיבור המח-מעיים הזה יכול להפריע להתכווצויות הטבעיות שמניעות מזון דרך המעיים שלכם, מה שמוביל לתסמונת המעי הרגיז ויכול להגביר את רגישות המעיים שלכם לחומצה, מה שיגביר את הסיכוי שלכם להרגיש צרבת.

דרך מערכת העצבים של המעיים שלכם, לחץ יכול לשנות את ההרכב והתיפקוד של חיידקי המעיים שלכם, מה שישפיע על בריאות העיכול והגוף שלכם.

ואם מדברים על עיכול, האם לחץ כרוני יכול לשנות את קו המותניים שלכם?

ובכן, כן! קורטיזול יכול להגביר את התיאבון שלכם. הוא אומר לגוף שלכם לחדש את מאגרי האנרגיה שלכם עם מאכלים עשירים באנרגיה ופחמימות, מה שגורם לכם להשתוקק למאכלים מנחמים.

רמות גבוהות של קורטיזול יכולות לגרום לכם להעלות את הקלוריות הנוספות האלה בשומן בטני עמוק. סוג זה של שומן, לא רק מקשה את סגירת הכפתור במכנסיים שלכם, הוא איבר שמשחרר הורמונים באופן אקטיבי וגם כימיקלים של מערכת החיסון שנקראים ציטוקינים, שיכולים להגביר את הסיכון שלכם לפתח מחלות כרוניות כמו מחלות לב ועמידות לאינסולין.

בינתיים, הורמוני לחץ משפיעים על תאי מערכת החיסון במגוון דרכים. בהתחלה, הם עוזרים להתכונן למלחמה בפולשים זרים ולריפוי אחרי פציעה. אבל לחץ כרוני מתמשך יכול להחליש פעילות של כמה תאי חיסון ובכך להפוך אתכם לרגישים יותר לזיהומים ולהאט את הקצב שבו אתם מחלימים.

רוצים לחיות חיים ארוכים? כנראה שתצטרכו לשלוט בלחץ הכרוני שלכם כי הוא אפילו קשור לטלומרים מקוצרים. אותם קצוות של כרומוזומים שמודדים את גיל התא. טלומרים מכסים כרומוזומים כדי לאפשר ל DNA להשתכפל בכל פעם שתא מתחלק, מבלי לפגום בקוד הגנטי של התא והם מתקצרים בכל פעם שהתא מתחלק. כשטלומרים הופכים לקצרים מדי, התא לא יכול להתחלק יותר ומת.

ואם כל זה לא מספיק, לחץ כרוני יכול להזיק לבריאות שלכם גם בדרכים נוספות כולל פצעי בגרת, אובדן שיער, חוסר תפקוד מיני, כאבי ראש, מתח שרירי, קשיים בריכוז, תשישות ורגזנות.

אז מה המשמעות של זה עבורכם?

החיים שלכם תמיד יהיו מלאים במצבי לחץ אבל מה שמשנה למח שלכם ולשאר הגוף זה איך אתם מגיבים ללחץ הזה. אם תתייחסו למצבים האלה כאל אתגרים בהם תוכלו לשלוט, במקום כאיום שלא ניתן להתגבר עליו…

תתפקדו טוב יותר בטווח הקצר ותהיו בריאים יותר בטווח הארוך!

אם גם אתם רוצים להיות בריאים לתמיד הכנתי לכם מפת דרכים שתוביל אתכם לשם
לקבלת המפה לחצו כאן

GRN – תוסף התזונה הייחודי לנקוי רעלים ותמיכה בבריאות מערכת העיכול.

מאחלת לכם באהבה
חג שמח ושפע של בריאות טובה

טליה

טליה מצפון' מורה לחיים
ומאמנת לשפע של בריאות

בריאות היא לא עניין של מזל היא עניין של בחירה!

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
גלילה למעלה