מה הקשר בין משקל עודף לבין הרואין, קוקאין, סוכר ואינסולין?

מה הסיבה שמיליוני אנשים בעולם מנהלים מאבק מתמשך ומייאש במשקל עודף? מה  הסיבה שאנשים עוברים מדיאטה לדיאטה, חלקם מצליחים לרדת במשקל אבל לא מצליחים לשמור על המשקל החדש לאורך זמן? איך יתכן שמיליוני אנשים בעולם מצליחים בתחומי חיים רבים כגון לימודים, עבודה, קריירה, הורות, אמנות וכשהם מנסים לרדת במשקל הם נכשלים שוב ושוב?

אני רוצה לשתף אתכם בתובנות המרתקות שלמדתי מסוזנה פירס. התשובה לדבריה, מסתתרת בהבנה של שני דברים: רעב ותשוקה לאוכל.

רעב שלא בא על סיפוקו, הצורך לאכול זמן קצר אחרי שסיימתם ארוחה מזינה, הרצון לאכול עוד ועוד ועוד, קשור ללפטין. לפטין הוא ההורמון שאומר למוח שלנו להפסיק לאכול כי אנחנו שבעים. במושגים של אבולציה, אנשים שחיו בטבע, כאשר היה להם שפע של מזון והם אכלו יתר על המידה, הגוף שלהם התחיל לייצר תאי שומן. תאי השומן שלהם הפרישו לפטין שהגיע למוח ואמר להם להפסיק  לאכול. לפטין שמר על אבותינו מפני השמנת יתר. בכל פעם שהם עלו מעט במשקל, תאי השומן שחררו לפטין והרגשת הרעב נבלמה. הם הרגישו אנרגטיים ויצאו לעבוד למען הישרדותם.

הלפטין התגלה בשנת 1994 וזו היתה תגלית מאוד משמעותית. החוקרים גילו שהלפטין מיוצר ע"י תאי השומן. העובדה הזו העלתה שאלה מורכבת: ככל שהאדם שמן יותר התאים מייצרים יותר לפטין ולכאורה האדם היה צריך להפסיק לאכול ולרזות. אז מדוע זה לא עובד?

התשובה לשאלה ה זאת התגלתה בשנת 2004. חוקרים גילו שלפטין לא עובד כי משהוא חוסם אותו במוח.

מה חוסם את הלפטין במוח? התשובה לשאלה הזאת היא המפתח למגיפת ההשמנה והשמנת היתר בעולם המערבי. חוקרים גילו שאינסולין הוא זה שחוסם את הלפטין במוח. עודף אינסולין יוצר מחסום ללפטין במוח. אם אתם רוצים לרדת במשקל אתם חייבים להוריד את רמות האינסולין בגוף שלכם.

השאלה המתבקשת היא מה מעלה את רמות האינסולין בגוף והתשובה היא – סוכר וקמח.

אכילה של מזון מעובד ומזוקק היא הגורם לרמות גבוהות של אינסולין בגוף. הכוונה היא לא לרמת האינסולין שקופצת אחרי אכילה של פרוסת עוגה, הכוונה היא לעליה מתמשכת של רמות הסוכר הבסיסיות בגוף, לרמות של פי שתיים או פי שלוש מאלה שהיו מקובלות באוכלוסיה לפני 40-50 שנה. הרמה הבסיסית של אינסולין באוכלוסיה היום, נמצאת במגמת עלייה כל הזמן. אנחנו חייבים להוריד את רמות הסוכר בגוף שלנו. מה שמעלה אותן זה סוכר וקמח.

כל עוד האינסולין חוסם את הלפטין במוח, המוח ישדר לנו תחושת רעב ואנחנו נמשיך לאכול ולאכול ולאכול.  זו השמנה שנובעת מרעב.

בואו נבחן איך פועלת התשוקה לאוכל. תשוקה שגורמת לכם לצאת מהבית בערב חורפי, קר וגשום כדי לקנות חבילת שוקולד או להזמין באמצע הלילה פיצה.

מהיכן מגיעה התשוקה הבלתי נשלטת לאוכל? התשובה נמצאת במסלולי ההתמכרות במוח. בדיוק כמו סמים, קוקאין והרואין. סמים משחררים כמות גדולה של דופמין שמגיעה למרכזי ההתמכרות במח. בדיוק אותו דבר קורה כאשר אתם אוכלים מזון מעובד ומזוקק כגון סוכר וקמח : פסטה, עוגה, עוגיות, גלידה. המאכלים האלה משחררים כמות עצומה של דופמין למרכזי ההתמכרות במוח וזה גורם לנו להרגיש תחושה של שמחה, קלילות, ערנות, אנרגטיות. כשהתחושה הזאת מציפה אותנו המוח מתאים את עצמו במהירות ומשדר  שאין לנו יותר צורך בדופמין וקולטני הדופמין גורמים לו להתפוגג לאט-לאט. המונח המקצועי הוא downregulate)). תוך זמן קצר אנחנו חוזרים למצב הקודם (עצב, דכדוך, חוסר אנרגיה)  ומרגישים צורך בלתי נשלט לאכול אוכל מזוקק אחרת אנחנו נרגיש שוב חסרי חיים, עצובים, מוצפים בחרדות, מדוכדכים וחסרי אנרגיה.

כאשר אנחנו מתחילים תהליך של גמילה ומפסיקים להציף את המוח שלנו בדופמין הקולטנים מתחדשים וחוזרים למצב הקודם והתשוקה הבלתי נשלטת נעלמת.

מה שבעצם רציתי לומר לכם הוא שסוכר וקמח משפיעים על המוח כמו קוקאין והרואין. יש מחקרים רבים שמראים שסוכר וקמח משפיעים על המוח בדיוק כמו קוקאין והרואין. המחקרים מראים שאין כל הבדל בין התמכרות להרואין וקוקאין לבין התמכרות לסוכר.

הממצאים האלה לא מפתיעים אם תבדקו לעומק מה זה סוכר וקמח.

מה זה קוקאין? מהיכן הוא מגיע?

קוקאין מגיע מעלי קוקה. בקולומביה אנשים לועסים את עלי הקוקה וזה לא משפיע עליהם יותר מאשר שתיה של כוס קפה. אבל, כאשר מכינים מיצוי של עלי קוקה ומזקקים אותו לאבקה לבנה מקבלים קוקאין. לוקחים עלים של צמח והופכים אותם לסם ממכר.

מה זה הרואין? מהיכן הוא מגיע?

ההירואין מופק מצמח הפרג שאינו מזיק לכשעצמו. אבל כאשר לוקחים את התמצית של הצמח ומזככים אותה והופכים אותה לאבקה חומה מזוקקת מקבלים הרואין.

מה זה סוכר? איך מייצרים סוכר?

לוקחים תמצית מצמח התירס או מסוכר קנים, מזקקים אותה ומזקקים אותה עד מתקבלת אבקה לבנה שנקראת סוכר.

ומה זה קמח? איך מייצרים קמח?

לוקחים גרעינים של חיטה, תירס, שיבול שועל, שיפון מזקקים אותם ומזקקים אותם עד שהם הופכים לאבקה דקה ולבנה ומתקבל קמח לבן.

לקחנו צמחים שלמים שהם מזון אמיתי והפכנו אותם לסמים.

סולם הרגישויות של בני האדם מלמד אותנו שסמים לא משפיעים באופן שווה על כל האנשים. מקובל לחשוב שההתמכרות באה מהסמים. האמנם? בכל העולם אנשים רבים שעוברים ניתוחים מקבלים תרופות שמכילות הירואין/אופיום לתקופה מוגבלת. מבחינה פיזית הם מתמכרים לתרופה ובכל זאת  רוב האנשים מפסיקים לקחת אותה בתום התקופה. חלק מהאנשים מתמכרים ולא יכולים להפסיק לקחת את התרופה.

בדומה לאלכוהול. האם אנשים רבים שותים אלכוהול? כן. האם כולם מתמכרים לאלכוהול? כמובן שלא, אבל יש אנשים שמתמכרים לאלכוהול.

השאלה שעליכם לשאול היא: כאשר מדובר במזון, מה הרגישות שלכם לתוספי מזון דמויי סמים, שנמצאים במזון שאתם אוכלים? עד כמה אתם רגישים לתוספי המזון הללו ומתמכרים להם? יתכן שאתם אומרים לעצמכם שאין לכם כל התמכרות למזון אבל חשוב לדעת שסוכר וקמח משפיעים על אנשים שאינם מכורים כיוון שהם נותנים תחושה בולטת וחזקה של תגמול למח, הם ממריצים את המח והם מתעתעים, הם גורמים לאנשים לצריכת יתר של סוכר וקמח גם אם הם לא מכורים.

אם גם אתם רוצים להיות בריאים לתמיד, הכנתי לכם מפת דרכים שתוביל אתכם לשם.
לקבלת המפה לחצו כאן

EXO נוגדי החמצון העוצמתיים שישמרו עליך מפני הזדקנות מהירה

מאחלת לכם באהבה,
שפע מכל טוב ובריאות טובה
טליה

טליה מצפון, מורה לחיים
ומאמנת לשפע של בריאות

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
גלילה למעלה