מהי המחלה של הרפואה וכיצד היא פוגעת בבריאותך?

הפעם בחרתי לפתוח בסיפור מהחיים.

נ. חברתי הטובה התלוננה על כאבים בצוואר וביד ואמרה לי שהיא רוצה ללכת לאורטופד. הצעתי לה שקודם כל תנסה טיפול אצל כירופרקט מנוסה לפני שהיא נכנסת לסאגה של בדיקות מיותרות שככל הנראה לא יועילו למצבה. היא אכן התחילה סדרת טיפולים אצל כירופרקט אבל לאחר 3 טיפולים, כשלא חל שיפור במצבה הוא הציע לה לפנות לרופא שיפנה אותה לבדיקת CT.

נ. שיתפה אותי בחששות הכבדים שלה מפני הבדיקה והתלבטה מאוד מה לעשות.

הצעתי לה לפנות לאורטופד ולשאול אותו שתי שאלות. השאלה הראשונה, מה בדיקת CT יכולה לגלות במצב שלה והשאלה השנייה, אם אכן תתקבל תשובה חיובית למה שעשוי להתגלות, מה הטיפול שיציע לה בעקבות הבדיקה. אמרתי לה שהתשובות לשתי השאלות האלה יעזרו לה לקבל את ההחלטה הנכונה עבורה.

נ. פנתה לאורטופד ואמרה לו שהכירופרקט הפנה אותה לבדיקת CT. הרופא בדק אותה, תישאל אותה ובתום הבדיקה ענה לה בדיוק על שתי השאלות הללו.
בדיקת CT יכולה להצביע על בעיה בחוליות הצוואר ופריצת דיסק. אם אכן זו תהיה התוצאה יציעו לך ניתוח בחוליות הצוואר. האם תרצי לעבור ניתוח כזה? אני הייתי מציע לך להימנע מניתוח, לפחות בשלב זה. אי לכך בדיקת CT היא מיותרת כרגע.

שלושה ימים אחרי השיחה שלנו נתקלתי בכתבה שפורסמה במוסף שישי-שבת בישראל היום. כותרת הכתבה היתה: "יותר רפואה, פחות בריאות". הכתבה עוסקת ברפואה מיותרת, רפואת יתר, רפואה מופרזת ורפואת סרק. מדובר במגמה אמיתית, נרחבת מסוכנת.
הכתבה שמתבססת על שיחות עם עשרות רופאים ומנהלים במערכת הבריאות ומחקרים ישראליים פורצי דרך, מגלה כי בישראל מבוצעות מדי שנה עשרות אלפי בדיקות מיותרות שאין בהן כל צורך רפואי, ובעקבותיהן מקבלים אלפי חולים טיפולים מיותרים, ופעמים רבות אף מסוכנים.

ד"ר פיינסטון, אורתופד בכיר בבית החולים אסף הרופא בצריפין, אומר ש"בישראל יש מדי שנה מאות מקרים דומים בתחום האורתופדי, ואולי אפילו אלפים. הרבה פעמים מנתחים אנשים בגב ללא סיבה רפואית מספקת, ללא תועלת, ומבלי שהניתוח יפתור להם את הבעיה. לא כל בדיקה רפואית מביאה מידע חיוני, ולא תמיד יותר מידע זה יותר טוב. לעיתים זה מביא לטיפולים מיותרים, שגורמים נזקים קשים".

ד"ר ענת גבר, מנהלת המחלקה לרפואת משפחה במחוז דן בקופת חולים כללית, אומרת ש"בתרבות המערבית יש אמונה שמוטבעת בנו, שלפיה חייבים לדעת יותר, ואם אתה לא יודע, אז אתה מתנהג כבת יענה. אבל האמת היא שחשוב לבחור את הדברים בקפידה, וחשוב להסביר את זה לציבור. כרופאת משפחה, אני נתקלת בנזק של הבדיקות המיותרות מדי יום".

בדיקות מיותרות ולא מועילות יכולות לגרום נזק.

  1. הבדיקה יכולה לתת תוצאה כוזבת..   
  2. "יש גם תופעה של ממצאים מקריים שעולים בבדיקה שהיתה מלכתחילה מיותרת. אבל מהרגע שנמצאו הם מחייבים המשך בירור, וזה כרוך בבדיקות נוספות, חלקן פולשניות ובעלות סיכון לתשובה כוזבת, לדימום, לזיהום, לטיפול מיותר ובוודאי לחרדה.
  3. בדיקות מיותרות כרוכות לא פעם גם בתופעות לוואי, ולא מדובר רק בחוסר הנוחות של בדיקת דם. חלק מהבדיקות כרוכות בקרינה מיותרת, וחלק מהטיפולים כרוכים בפרוצדורה פולשנית, שלה תופעות לוואי וסיבוכים משמעותיים.
  4. תחום בולט נוסף שקשור גם הוא ל"רפואת יתר" הוא הבדיקות המתבצעות במכונים רפואיים כחלק מ"בדיקות סקר" או "סקר מנהלים" לעשרות אלפי ישראלים – שרובן הגדול מיותר ויכול לגרום נזק.

המגמה של רפואת יתר חושפת אותנו ואת ילדינו לבדיקות הדמיה מיותרות, ניתוחי גב קשים ומסוכנים, בדיקות לב וצנתורים לא נחוצים, בדיקות וטיפולים שונים לסרטן, כולל כימותרפיה, טיפולי פוריות חסרי סיכוי וטיפולי הנשמה והחייאה קשים בקרב חולים קשישים – כל אלו מתרחשים באופן נרחב בקופות החולים ובבתי החולים הגדולים, וגורמים יותר נזק מתועלת.

הבשורה הטובה היא שהמציאות הזו עומדת להשתנות בקרוב. 120 רופאים חברו להקמת האיגוד למניעת טיפול יתר ואבחון יתר, התאגדות חדשה במסגרת ההסתדרות הרפואית, ששמה לה למטרה להילחם בתופעת הרפואה המיותרת. החברה דוגלת בגישה חדשנית לניהול מערכת הבריאות.

בראש האיגוד החדש נבחרה לעמוד ד"ר ענת גבר, מנהלת המחלקה לרפואת משפחה במחוז דן בקופת חולים כללית. "מטרת האיגוד היא לגרום למערך הבריאות בישראל להפנים שהיקף הבעיה הוא כה גדול, עד שאין ברירה אלא לטפל בו באופן כולל ומערכתי", היא אומרת.

המגמה או בשמה האחר, התופעה, של רפואת יתר חלחלה עמוק לתוך המערכת הרפואית בישראל והיא גורמת נזקים גדולים לנו ולילדינו. אין ספק שהקמת איגוד כזה היא מבורכת וראויה לכל תמיכה אבל כשמדובר במערכת כל כך גדולה אין לצפות לשינויים משמעותיים ומידיים. אם נכניס למשוואה גם אינטרסים כלכליים ואחרים שקיימים בתחום, הרי שסיכוי לשינויים כאלה מצטמצם עוד יותר.

לסיכום:

עד שהמצב הזה ישתנה אתם צריכים לקחת אחריות על הבריאות שלכם ושל הילדים שלכם.

איך תוכלו להימנע מהנזקים של רפואה מיותרת או רפואת סרק כפי שהיא מכונה?

  1. כאשר אתם פונים לרופא תתייחסו אליו כאל יועץ בלבד!
  2. אם הרופא שלכם סובל מהשמנת יתר ומעשן סיגריות הוא כנראה לא היועץ הנכון לענייני בריאות.
  3. אם הרופא שלכם מדבר אתכם על שינוי באורח החיים, בתזונה, בפעילות גופנית תתייחסו לכך ברצינות ואל תחפשו את הדרך הקלה בתרופה או טיפול פולשני.
  4. תשאלו שאלות כגון: מה הבדיקה הזאת עשויה להראות? איזה טיפול תוכל להציע במקרה כזה?
  5. איזה חלופות אתה יכול להציע? מה היתרונות ומה החסרונות של הטיפול?
  6. צאו מתוך הנחה שלכל טיפול ולכל תרופה יש תופעות לוואי!!! באחריותכם להכיר אותם.
  7. חפשו מידע באינטרנט. ידע הוא כוח.
  8. אל תסכימו לקבל תשובה כגון, אין מה לעשות, ככה זה, זה בגנים המשפחתיים וכדומה. תמיד יש עוד דרך, יש עוד פתרון. חפשו אותו.
  9. תבקשו חוות דעת נוספת מרופא אחר.
  10. תקשיבו לאינטואיציה שלכם! קחו אחריות על בריאותכם!

אם גם אתם רוצים להיות בריאים לתמיד, הכנתי לכם מפת דרכים שתוביל אתכם לשם.
לקבלת המפה לחצו כאן

EXO נוגדי החמצון העוצמתיים שישמרו עליך מפני הזדקנות מהירה

מאחלת לכם באהבה,
שפע מכל טוב ובריאות טובה
טליה

טליה מצפון, מורה לחיים
ומאמנת לשפע של בריאות

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
גלילה למעלה